"Waarmee kan ik jullie helpen?"

Ik realiseerde me hoe het ook kon.

Anja van Ree (48) werkte twintig jaar ‘in verzekeringsland’, zoals ze zelf zegt. Begin 2014 werd ze scheidingsbemiddelaar bij 2Divorce. Haar vriend – zelf ‘goed’ gescheiden met een bemiddelaar – had gezegd: “An, dat is echt wat voor jou.”

Vakjes

“Bij de bank was ik vooral bezig met het goed invullen van de vakjes,” zegt Anja, terugkijkend. “Er was geen tijd meer om de klant te vragen: wat heb je nodig? Dat miste ik.” Anja maakte zelf tien jaar geleden een vechtscheiding mee. “Door wat mijn vriend over zijn scheiding vertelde, realiseerde ik me hoe het ook kon. “

Warm bad

Toen Anja eenmaal het besluit had genomen, beet ze zich erin vast. “Als ik iets doe, doe ik het goed.” Bewust koos ze voor 2Divorce.“De website, mijn collega’s: het voelde als een warm bad.” Ze lacht: “in 2014 voelde de organisatie een beetje als houtje-touwtje. Sinds 2Divorce bij Zorgeloosch hoort, zijn de dingen wat strakker geregeld.”

Begrip

Het mooiste van haar ‘nieuwe’ beroep vindt Anja dat ze haar klanten kan aankijken en de vraag kan stellen ‘wat heb je nodig om weer verder te kunnen, waarmee kan ik jullie helpen?’. “Mensen komen vaak bloednerveus binnen.” Anja begrijpt het: “Ze gaan scheiden én ze komen voor het eerst binnen bij een bemiddelaar. Ze hebben twee donkere wolken boven het hoofd: hoe gaan we het doen met de kinderen, en waar gaan we wonen? ”

Traantje

Samen met de financieel adviseur kan Anja het stel met wie ze aan tafel zitten geruststellen. “Wonen pakken we eerst aan – daarmee wordt de andere wolk vaak meteen wat lichter. Niet zelden valt er een traantje van opluchting. Je mag het best weten: dat doet mij ook wel wat.”
Kers op de taart? “Als mensen uiteindelijk zeggen: ‘Dank je wel Anja, je hebt ons fantastisch geholpen’. “